۲۹ آذر ۱۳۸۸

بسته پستی به لهستان



اول اينکه به خاطر وقفه اي که در بروز کردن وبلاگ پيش اومد ببخشيد.رساله نهايی و دفاعيه اين فرصت رو ازم گرفته بود.

يکی از دوستان دانشجو که اهل لهستان بود چند وقت پيش پس از يک سال تحصيل در ژاپن به کشور خودش برگشت .
موقع برگشتن به من سفارش کرد که دو تا کار سراميک دارم که بعدا برام بفرست.اما قبل از فرستادن بهم زنگ زد و گفت که چند تا مدل کوچيک هم دارم اگه پيدا کردی اونها رو هم بذار داخل بسته و بفرست.
من هم دو تا کاسه سراميکی و دو تا مدل کوچيک گلی رو بسته بندی کردم و براش فرستادم.چون خودش هم بهم گفته بود که برای بسته بندی و فرستادن کارها زياد سخت نگير،من هم با پست معمولی و به قيمت 5000 ين براش فرستادم.
پس از ده روز از پست ژاپن و همونجايی که فرستاده بودم به من زنگ زدن و با کلی معذرت خواهی گفتند که مثل اينکه محموله اي که فرستادين پس از رسيدن به پست لهستان شکسته و اينکه چکار بايد کرد بعدا باز باهات تماس ميگيريم.
من که با پست معمولی فرستاده بودم و دوستم هم که زياد براش مهم نبود فکر ميکرديم که خوب تقصير خودمون بوده و مسئوليتش با خودمون بوده. از طرفی وقتی از دوستم پرسيدم که کدوم کارت شکسته ،گفت که فقط همون مدل کوچيک شکسته که اصلاً مسئله اي نيست .از طرفی قيمت کل محتويات داخل بسته حدود 10،000 ين ميشد.
خلاصه اينکه من و دوستم ديگه قضيه رو حل شده فرض کرديم و تموم شد.
ما قضيه رو تموم کرديم ،پست لهستان که مقصر اصلی هستش هيچی نگفته .حالا پست ژاپن که کارش رو به نحو احسن انجام داده ول کن نيست!! هر روز از پست ژاپن به من زنگ ميزنن و ميگن که ببخشيد که يه همچين اتفاقی افتاده و به زودی برات جواب خواهيم داد!
من و دوستم هم که قضيه رو حل کرده بوديم و برامون زياد هم مهم نبود انتظاری هم نداشتيم که کسی جواب بده و حتی اگه قرار بود يکی جوابگو باشه بايد پست لهستان باشه نه پست ژاپن.
بالاخره امروز يه نامه از پست ژاپن بهم رسيد و نوشته که ما ميتونيم تا 20،000 ين بهت غرامت بديم که اين مقدار پول به اندازه دو برابر قيمت کل محموله است!!!
هر چند ميشه گفت بين پست بين المللی کشورهای مختلف يک سری قرار دادهايی است که بايد مسئوليت پذير باشند ولی من که با پست معمولی فرستاده بودم و من و دوستم بيخيالش شده بوديم،
هيچ انتظاری نداشتیم که از طرف پست اين همه پيگيری بشه.
اينجا هم ميشه دقت و سرويس ژاپنی ها رو واقعاً تحسين کرد که يکی از دلايل بزرگ رشد اقتصاد ژاپن هم همين مسئله است.