۵ اسفند ۱۳۸۷

نظم و امنیت

خيلی ها می پرسند ژاپن چطور کشوری هست؟ آيا برای زندگی خوب هست يا نه؟
هر کشوری با فرهنگ متفاوت و شرايط زندگی مختلف خوبيها و بدی هايی دارد که نميشود دقيقاً قضاوت کرد. چون حتی اين خوبيها و بديها همه نسبی هستند و در مورد همه صدق نمي کنند.
از مشخصات فرهنگی يک کشور که بگذريم نظر و برخورد هر فردی با يک فرهنگ خارجی متفاوت است .
بهترين روش اين است که اطلاعاتی از کشور مورد نظر داشته باشيم و در نهايت خودمان قضاوت کنيم.
ژاپني ها افراد بسيار منظم و آرامی هستند . نظم و رعايت قانون تا حدی مهم است که گاهی از نتيجه هم مهمتر است. به اين معنی که گاهی نتيجه را فدای رعايت نظم ميکنند.از هنگامی که متولد ميشوند ياد ميگيرند که چگونه حق ديگران را ملاحظه کنند و در ذات خود نظم را پذيرفته اند .فرض کنيد آيا هرگز اتفاق افتاده که شما سر صبح هنگامی که از خانه برای کار بيرون ميرويد کفشها یتان را نپوشيد؟! يا جورابتان را اشتباهی به جای دستکش بپوشيد! در اين صورت شما نظم را رعايت نکرده ايد.
ژاپنی ها دو فرد را هرگز نمی بخشند .يکی انسان بی احتياط و ديگری فردی که نظم را رعايت نميکند.
انسانهای بسيار محتاط هستند. به همين خاطر وقتی در ژاپن زلزله 7 ريشتری اتفاق ميافتد حد اکثر 10 نفر مي ميرند که اکثر آنها پير و نه به خاطر خراب شدن خانه بلکه به خاطر افتادن اشيای سنگين در خانه شان ميمیرند. در حاليکه در همين زلزله 7 ريشتری در کشورهای ديگر نظير اندونزی ، پاکستان،چين،و ايران حدود 30،000 نفر جان خود را از دست ميدهند.
بنابراين رعايت نکردن نظم و بی احتياط بودن را بی احترامی به حق ديگران ميدانند که غیر قابل بخشش است.
خارجی هايی هستند که وقتی برای تحصيل يا کار به ژاپن ميروند حتی يک هفته دوام نمی آورند و به کشور خود برميگردند! دليلش هم اين هست که از لحاظ رفتاری قابل تغيير نيستند و نميتوانند خود را با قوانين ژاپنی تطبيق دهند.همچنين برعکس افرادی هستند که با قوانين ژاپنی تطبيق پيدا کرده و حتی گم شده خود را پيدا کرده و تمام عمر خود را در ژاپن سپری ميکنند.
يکی از نکات بسيار ارزنده در ژاپن "امنيت"است.
هيچ جامعه اي را نميتوان پيدا کرد که خشونت و جنايت و دزدی نباشد.ژاپن هم از این قاعده مستثنی نیست ولی در مقايسه با کشورهای ديگر به نظر من ژاپن يکی از امن ترين کشورهای جهان است. زن ها به راحتی در هر ساعت از شب ميتوانند به تنهايی بيرون از خانه باشند يا از محل کار با دوچرخه يا پياده به خانه برگردند.در محل های شلوغ مثل قطار و اتوبوس زيپ يا در کيف بغلی 90% افراد باز است.حياط اغلب خانه ها ديوار ندارند و اگر دارند ديواری فلزی تزیینی ومشبّک به ارتفاع 1 متر دارند که به راحتی هر کسی ميتواند داخل آن شود و در شهر های کوچک و روستاها اغلب خانه ها قفل ندارند.
نظم حاکم بر نظام اجتماعی ژاپن باعث شده است که ادرات و شرکتها از اين نظم پيروی کنند . طوری که وقتی در اداره اي به شما قول ميدهند که پرونده شما را در چه تاريخی آماده کنند ، بدون استثنا اين کار را انجام ميدهند و حتی اگر شما پيگيری نکنيد با شما تماس گرفته و کار شما را پيگيری ميکنند و جای هيچ نگرانی و اعصاب خورد کنی نيست. جمله مشهوری است که ژاپني ها هميشه به کار ميبرند و ميگويند "Okyakusama-Kamisama" به معنی "مشتری يعنی خدا!" در حقيقت به این اندازه به مراجعه کننده احترام ميگذارند. به نظر من اين جمله يکی از دلايل رشد اقتصاد ژاپن ميباشد.
مطالبی که گفته شد درعين حال ميتوانند برای بعضی ها مثبت و برای بعضی ديگر منفی تلقی شوند.
صحبت در اين زمينه زياد است و اميدوارم در آينده در اين مورد بيشتر مطلب بنويسم.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
اينجانب يك هنرمند از خطه كوير ايران مي باشم. كارهاي هنري بنده را در وبلاگ هشت بهشت مي توانيد مشاهده كنيد.اخبار مرتبط به نمايشگاه هاي نقاشي خط شما در ژاپن را خواندم.من مايل به راه اندازي يك نمايشگاه در يك كشور اسلامي يا در جمع مسلمانان يك كشور مي باشم . اگر اين امكان در ژاپن وجود دارد لطفاً به من خبر دهيد
كلاً يك سري اطلاعات راجع به داير كردن نمايشگاه در كشورهاي ديگر نياز دارم لطفاً من را راهنمايي كنيد.

ناشناس گفت...

با سلام
اينجانب يك هنرمند از خطه كوير ايران مي باشم. كارهاي هنري بنده را در وبلاگ هشت بهشت مي توانيد مشاهده كنيد.اخبار مرتبط به نمايشگاه هاي نقاشي خط شما در ژاپن را خواندم.من مايل به راه اندازي يك نمايشگاه در يك كشور اسلامي يا در جمع مسلمانان يك كشور مي باشم . اگر اين امكان در ژاپن وجود دارد لطفاً به من خبر دهيد
كلاً يك سري اطلاعات راجع به داير كردن نمايشگاه در كشورهاي ديگر نياز دارم لطفاً من را راهنمايي كنيد.

ناشناس گفت...

سلام عزیز دل روز شمار روز ملی شدن صنعت نفت که همزمان میشه با ملی شدن آقا تیمور را ماپاس میشمارییم

ناشناس گفت...

باسلام
در ابتدا به نوبه ی خودم ممنونم که از رفتارها و منش درست برامون می گید رفتارهایی که در اجتماع ما نه تنها رنگ باخته که نسلش منقرض شده اما معدود افرادی مثل ما آرزو داریم که دوباره کرداردرست جامعه همون بشه که زرتشت گفت.به قول یه عزیز ما وارث افتخارات مرده هستیم.
وبعد این همه پایبندی به ضوابط واصول قابل تقدیر و اعتمادست.

کوزه گفت...

29 اسفند چه روز مبارکی شده به قول وحيد:-)
1- "من و نفت" ملی ميشيم.
2-پدر و مادر "نفت" هم 26 سال پيش در چنين روزی ملی شدن!
3- روز بعدش تولد من هستش!
4-نفت هم ملی شد.
:-))))

کوزه گفت...

پونه خانم، مرسی به خاطر لطف شما.من هم هميشه بعضی رفتار ژاپنی ها رو واقعاً قابل تقدير ميدونم، در هر فرهنگی و بسته به نظر افراد ،خوب و بد وجود داره .جدای از "کم يا زياد بودنش" در ايران هم مسائل قابل تقدير وجود دارند مثل استحکام خانواده و مهمان نوازی...و ما نیز باید در حفاظت از این دستاورد های فرهنگی مان کوشا باشیم.

ناشناس گفت...

لطفا نظرات بی ربط ندهید. هر کاری جایی داره. نمایشگاه نقاشی و ملی شدن صنعت نفت چه ربطی به نظم و امنیت در ژاپن داره؟ من اگه نظرات این بخش رو باز می کنم انتظار دارم راجع به همون موضوع نظر داده شده باشه تا متوجه دیدگاه دیگران هم بشم. با تشکر

ناشناس گفت...

معمولا کشور هایی که جزیره هستن امنیتشون بیشتره، چون قانون شکنا اصولا جایی برای فرار کردن ندارن!

ناشناس گفت...

جدی میگما!

ناشناس گفت...

سلام.میشه کلمه سحر را برام به چینی ترجمه کنید

ناشناس گفت...

سلام.میشه کلمه سحر را برام به چینی ترجمه کنید