۷ دی ۱۳۸۷

همه چیز درباره تحصیل در ژاپن

روش های مختلفی برای تحصيل در ژاپن وجود دارد که يکی از آنها استفاده از بورس تحصيلی است.بيشتر بورس های تحصيلی در ژاپن به دانشجويان در حال تحصيل داده ميشود. ولی معدود بورس هايی هم وجود دارند که قبل از شروع به تحصيل به دانشجو اهدا ميشود که يکی از آنها "بورس مونبوشو"هست.
طریقه اقدام برای بورس مونبوشو ، ژاپن
مونبوشو چیست؟
" مونبوشو "یا" مونبوکاگاکوشو" وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، تربیت بدنی ، علوم و تکنولوژی ژاپن می باشد که همه ساله برای دانش آموزان و دانشجویان علاقمند به تحصیل در ژاپن ،سه مقطع Research Student Scholarship در سطح فوق لیسانس و دکترا، و Undergraduate Student Scholarship در سطح لیسانس و College of Technology Scholarship در سطح فوق دیپلم بورس تحصیلی اهدا میکند. این فرصت بسیار خوبی است برای کسانی که مایل به ادامه تحصیل در ژاپن هستند .
(توضيح: در اين نوشته جهت دسترسی به اطلاعات بيشتر لطفاً روی لينک ها کليک کنيد.)
1-قبل از اقدام
* اطمينان کامل به اين که :اگرکلیه مدارک لازم را آماده کرده ايد حتماً پذيرفته ميشويد.
* داشتن اطلاعات کافی از شرايط و مدارک لازم و نحوه اقدام براي بورس مونبوشو.
* تلاش براي فراهم کردن کلّيه مدارک لازم.
2-چگونه اقدام کنيم
*از طريق سفارت ژاپن
*مستقيماً از طريق دانشگاههای ژاپن.
3-بعد از قبولی
------------------------------
1-قبل از اقدام
فرم های درخواستی لازم را ميتوان با تلفن به سفارت ژاپن در تهران تقاضا کرد و یا مستقیما از اینترنت دانلود کرد. هر ساله شرايط لازم براي اقدام بورس مونبوشو تغييرات جزیی ميکند.اما شرایط کلی به صورت زير است:
1-ترجمه اصل آخرين مدرک تحصيلی
2-ترجمه ريزنمرات آخرين مقطع تحصيلی
3-پروپوزال :
طرح تحقيق در دانشگاههاي ژاپن،بعد از قبولی. اين طرح -که بايد به انگليسی نوشته شود -ميتواند در 1 صفحه يا حتی تا 6-7 صفحه باشد.اما بايد نحوه نوشتن پروپوزال کاملاً رعايت شود. در انتهاي اين پروپوزال بايد در قسمتی کاملاً توضیح دهيد که ((چرا ژاپن را انتخاب کرده ايد؟))و نه کشور ديگر! بايد ارتباط منطقی بين پروپوزال شما و ژاپن باشد.در مورد اين پروپوزال در مصاحبه ای که در سفارت ژاپن داريد سؤال ميشود.اين پروپوزال يکی از مهمترين مدارکی است که در قبولي شما موثر است و بايد با دقت تمام و با حوصله آن را بنويسيد.موضوع اين پروپوزال بهتر است به رشته ای که ميخواهيد در ژاپن ادامه دهيد ارتباط داشته باشد و در انتها بايد توضیح دهيد که بعد از فارغ التحصيل شدن از ژاپن ميخواهيد به ايران برگرديد. پروپوزال شما چه کاربردی در ايران دارد؟
4-پر کردن فرمهایی که از سفارت به شما داده ميشود؛ شامل مشخصات فردي شما، ميزان تحصيلات،دو نفر معرف،چه رشته ای ميخواهيد تحصيل کنيد؟ چه مدت؟ سوابق کاري شما، موضوع پروپوزال،ميزان مهارت زبانهاي خارجی و سوابق تحصیلی.
5-گواهی پزشکی:
يک گواهی از پزشک که تأييد کند شما به بيماريهاي حاد و واگير مبتلا نيستيد و قادر به تحصيل هستيد.
6-خلاصه سوابق تحصیلی يا رزومهCV: همان خلاصه سوابق شماست که يکی دیگر از مهمترين مدارکی است که در قبولی شما موثر است. روش نوشتن CV را ميتوانيد با توجه به رشته خود از اينترنت search کنيد تا يک CV استاندارد بنويسيد. درCV بايد به طور کلیه موارد زير را بنويسيد وتا جایی که ميتوانيد بايد CV تان را پربارتر کنيد:
*-مشخصات شخصی: نام،ملیت،رشته،زبان،تاريخ تولّد،جنس،وضعیت تاهل،ایميل،وب سايت،تلفن.
• وضعیت تحصيلی
• جشنواره هایی که شرکت کرده ايد.
• جايزه ها و تشويق نامه ها
• سخنراني ها و کنفرانس هایی که داشته ايد
• مصاحبه هايی که در راديو و تلویزیون يا روزنامه ها با شما شده است
• تحقيقاتی که کرده ايد
• کتابها و مقاله هایی که چاپ کرده ايد
• سفرهاي تحقيقاتی
• مهارتهاي ديگری که داريد
• استادهایی که شما را به دانشگاه مقصد معرفی ميکنند(حداقل 2 نفر)
• انجمن هایی که عضو هستيد
• نمايشگاه های فردی يا گروهی که داشته ايد(براي هنري ها). و هر فعاليت ديگری که به نظرتان ميرسد
7-زبان انگليسی:
يک مدرک معتبر زبان انگليسی که ميزان مهارت شما را برساند. زبان انگليسي شما بايد در حدی باشد که بتوانيد سؤالاتی که هنگام مصاحبه از شما ميشود را متوجه و جواب دهيد.يعنی مکالمه زبان شما بايد خوب باشد. ولی زبان انگليسی به عنوان اولويت سوم در مدارک مهم است، اولويت اول CV، و دوم پروپوزال شماست.
8-مصاحبه در سفارت ژاپن:
مصاحبه زمانی از شما ميشود که ابتدا مدارکتان را به سفارت فرستاده و در مرحله اول مدارک شما قبول شده باشد. اگر مدارک ارسالي شما ناقص باشد از مرحله اوّل رد خواهيد شد.مصاحبه به زبان انگليسی و در مورد مشخصات خود شما سؤال ميشود : مثل اسم،اهل کجايد؟ چرا ژاپن ميرید؟ چرا ژاپن رو انتخاب کرديد؟ بعد از فارغ التحصيلی از ژاپن ميخواهيد چيکار کنيد؟ و CV شما.
9-معدل:
شرط معدل براي دانشجويان مهندسی و پزشکی بالاي 16،و براي رشته هاي هنری بالاي 17 است.
10-امتحان کتبی:
اخيراً در سفارت ژاپن هنگام مصاحبه يا قبل از آن(؟) امتحان کتبی به زبان انگلیسی و ژاپنی گرفته ميشود ولی چندان مهم نيست.اما مسلما اگر زبان ژاپنی بلد باشید در قبولي شما بسيار موثر خواهد بود.امتحان کتبی با توجه به مقطعی که ميخواهيد امتحان دهيد شامل: رياضی،شيمی،زيست شناسی،زبان ژاپنی و زبان انگليسی ميباشد.نمونه سوالات سالهای گذشته
11-پذيرش از سه استاد از دانشگاه هاي ژاپن:
اگر از مرحله اول و دوم قبول شده باشید(يعنی مدارک کامل و مصاحبه) بايد از سه دانشگاه ملی در ژاپن پذيرش بگيريد و اين سه نامه را به سفارت ژاپن ارسال کنيد. براي گرفتن پذيرش بايد از طريق اينترنت،دوستان يا کتابهایی که در بخش فرهنگي سفارت ژاپن موجود است ،استاد مربوطه را پيدا کرده و از طريق email با استاد تماس برقرار کنيد. اين مرحله بسيار حساس بوده و بايد خیلی مراقب باشید تا بتوانيد از استاد مورد نظر پذيرش بگيريد. استاد از شما CV و ممکن است پروپوزال شما را درخواست کند .

2-چگونه اقدام کنيم

2-ا) اقدام از طريق سفارت
پذيرش مونبوشو هر سال يک بار و زمان اقدام تا نتيجه نهایی از بهمن ماه شروع و تا بهمن ماه سال بعد ادامه پيدا ميکند.اين مراحل به ترتيب زير می باشند:
1-تلفن به سفارت ژاپن در تهران و درخواست مدارک بورس مونبوشو،حدود بهمن ماه هر سال . در اين مرحله از شما سؤال ميشود که: چند سال داريد؟ چه مقطعی هستيد؟ معدل شما چقدر است؟و اگر شرايط کلی را داشته باشد به شما فرمهاي مونبوشو را به آدرس منزل مي فرستند و شما ميتوانيد جزييات آن را داخل فرمها ببينيد. اين شرايط هر ساله تا حدی تغيير مي کند.
2- ارسال مدارک: شما فرمها را پر کرده و از يک استاد در ايران معرفي نامه مي گيريد (Recommendation Letter) و همراه مدارک تکميل شده به سفارت ارسال مي کنيد.حدود ارديبهشت ماه هر سال. معرفي نامه را ميتوانيد از هر استاد دانشگاههای معتبر در ايران بگیريد و لزومی ندارد که از اساتيد دانشگاه خود شما باشند.
3- اعلام نتیجه اولیه:پس از بررسي مدارک شما در سفارت ژاپن، حدود يک ماه بعد(خرداد ماه) به شما تلفن زده و نتيجه را اعلام ميکنند.اين مرحله اول قبولی است که در صورت قبولی، شما براي امتحان زبان ژاپنی و مصاحبه در سفارت دعوت ميشويد.
4-مصاحبه و امتحان کتبی :حدود اوایل خرداد ماه در سفارت ژاپن از شما به زبان انگليسی مصاحبه ميشود. اين مرحله يکی از مشکل ترين مراحل قبولی است که اگر اين مرحله را قبول شود ،قبولي نهایی شما حدود 97% است! نتيجه مصاحبه حدود اوايل مرداد اعلام ميشود.
5-گرفتن پذيرش از سه استاد از دانشگاه های ملی ژاپن.
جهت گرفتن پذيرش در اصل بايد با استاد مورد نظر از طريق فاکس،تلفن يا ايميل تماس بگيريد.احتمالاً شما نميتوانيد آدرس تماس با استاد را پيدا کنيد. در اين صورت بايد با مرکز دانشجويان خارجی دانشگاه يا آدرسی که در وبسايت دانشگاه مورد نظر هست تماس بگيريد. آنها ايميل شما را پيگيری کرده و به استاد مربوطه خواهند فرستاد و يا اينکه امکان ارتباط مستقيم با استاد را برای شما فراهم خواهند کرد.
6-قبولي نهایی در بهمن ماه اعلام ميشود.
7-زمان اعزام نيمه اول فروردين ماه هر سال است.(يک بار بليط رفت برگشت شما به عهده مونبوشو است و پرداخت میشود)

2-ب)اقدام مستقيماً از طريق دانشگاه.
(30 دانشگاه تاپ ژاپن)
1- مدارک لازم دقيقاً همان مدارکی است که بايد به سفارت ارسال کنيد.
2-پيدا کردن دانشگاه مقصد که يکی از دانشگاه هاي ملی ژاپن است.
3-تماس باISC) )International Student Center دانشگاه مقصد و درخواست فرمهای بورس مونبوشو.ميتوانيد با email يا مستقيماً با نامه پستی با اين مرکز تماس بگيريد.
4-ارسال فرم پذيرش به استاد همان دانشگاه که ميخواهيد از او پذيرش بگيريد. اگر استاد به شما پذيرش بدهد فرم پذيرش را تکميل و به شما مي فرستد .
5-پر کردن فرمهاي رسيده و فرستادن تمام مدارک به International Student Centerدانشگاه .
International Student Centerدانشگاه پس از بررسي مدارک شما ،آن را به مونبوشو (وزارت علوم ژاپن) ميفرستد تا نتيجه بورس شما اعلام شود. از طريق International Student Center به شما نتيجه گزارش مي شود.
زمان اقدام براي بورس از طريق دانشگاه از بهمن ماه هر سال است ،يعنی شما بايد حدود مهرماه با دانشگاه تماس گرفته و فرم ها را درخواست کنيد و نتيجه نهایی حدود خرداد ماه سال بعد اعلام ميشود. معمولا در صورت اقدام از طريق دانشگاه ،اعزام به ژاپن مهر ماه هست. در صورت اقدام از دانشگاه امتحان زبان ژاپنی و مصاحبه نداريد.

3- بعد از قبولی

1-در صورت اقدام از طريق سفارت 6 ماه اول ورود به ژاپن را زبان ژاپنی آموزش مي بينيد ولی در صورت اقدام مستقيم از طريق دانشگاه ، بلافاصله درسهای شما شروع ميشود و دوره زبان ژاپنی نداريد.
2-بورس مونبوشو تا مدت هفت سال ميتواند تمديد شود.به شرطی که شما بتوانيد مستقيماً از يک مقطع به مقطع ديگر (بدون رد شدن)قبول شويد.
3-در حال حاضر کمک هزينه ماهیانه به هر دانشجو توسط بورس مونبوشو براي مقطي ليسانس حدود 130،000ين ،فوق ليسانس و Research Student :حدود 150،000ين و مقطع دکتری 160000 ین ميباشد که در آخر هر ماه به شما پرداخت ميشود.(همه ساله اين کمک هزينه متغير است ولی در کل دانشگاه هاي ژاپن ثابت است.)،کمک هزينه براي افراده متاهل و در صورت داشتن فرزند ،حدود 200،000ين در ماه است.
4-خوابگاه دانشجویی فقط در 1 ساله اول به دانشجويان داده ميشود و به افراد متاهل خوابگاه متاهلی که کمی بزرگتر از خوابگاه مجردی است داده ميشود.بعد از 1 سال بايد خانه اجاره کنيد که با توجّه به کمک هزينه ايی که به شما داده ميشود مشکلی نخواهيد داشت.
5-هنگام تغیير مقطع ميتوان دانشگاه خود را با داشتن بورس مونبوشو ،تغيير داد.
6-ميتوان هنگام تغيير مقطع و تغيير دانشگاه، همزمان حداکثر در دو دانشگاه امتحان داد.
7-ويزاي دانشجویی هر دو سال يک بار تمديد ميشود.
8-کمک هزينه داده شده از طرف مونبوشو پس گرفته نميشود.
9-اين کمک هزينه براي مخارج لازم در هر جای ژاپن کافی ميباشد.
10-در صورت داشتن نامه از استاد -همزمان با تحصيل-ميتوان به صورت پاره وقت در ژاپن کار کرد.ولی کار دائم براي دانشجويان خارجی ممنوع ميباشد.
11-تدريس در دانشگاههاي ژاپنی به زبان ژاپنی مي باشد و به زبان انگليسی تدريس نمي شود.
12-اگر از طريق دانشگاه بورس بگيريد،فقط در دانشگاهی که پذيرفته شده ايد ميتوانيد در مقاطع بالاتر ادامه تحصيل بدهيد و حق تغيير دانشگاه را نخواهيد داشت.
13-شما هيچ تعهدی در قبال گرفتن بورس از دولت ژاپن نداريد مگر اينکه بعد از اتمام تحصيل اگر ويزای ديگری از کشور ژاپن نداشته باشيد بايد ژاپن را ترک کنيد.

چند نکته:

1-تمام مدارک لازم براي مونبوشو بايد به انگليسی يا ژاپنی نوشته شده باشد،و هيچ نامه يا مدرکی به فارسی نوشته نميشود.
2-افرادی که متاهل هستند، فقط يکی از افراد ميتواند از بورس مونبوشو استفاده کند.و فرد ديگر ميتواند از طريق همسر خود Dependent Visa بگيرد و تا مدّتی که دانشجو در ژاپن ويزا داشته باشد ،همسرش ميتواند در ژاپن اقامت داشته باشد.
3-در صورت درخواستresearch Student ،ميتوانيد به مدت 1 يا 2 سال درخواست کنيد و بعد از پايان دوره مدرکی به عنوان research Student به شما داده ميشود.
4-شرط سنی : بايد سن داوطلب زير 35 سال باشد. ليسانس بين 17-21 سال.
5-بورس مونبوشو براي تحصيل در مقطع ليسانس-فوق ليسانس و دکترا و همچنين research Student داده ميشود.
6-مشکل سربازی نداشته باشد. گواهی اتمام خدمت سربازی يا گواهی معافی آن.
7- معرفی‌نامه از کارفرما يا مقام بالاتر در محل کار ضروری است (در صورتی که در جايی استخدام شده‌ايد).
برای اطلاعات دقيق تر و به روزتر بهتر است به وب سايت مونبوکاگاکوشو مراجعه نماييد.

7-براي اطلاعات بیشتر به اين سايت ها مراجعه کنيد(فارسی):
فرمهای بورس مونبوشو2009
• وبلاگ "زندگی در ژاپن"پذیرش و بورس برای تحصیل در ژاپن
• راهنمای تحصیل و زندگی در ژاپن(PDF)
• بورس تحصیلی در ژاپن
• آشنايي با نظام آموزش عالي ژاپن
نمونه سوالات سالهای گذشته
دیگر پیوند های مفید جهت تحصیل در ژاپن -(انگلیسی ،ژاپنی)
-------------------------------------------------------------

۲۵ نظر:

امیر گفت...

مطمئن هستی‌ که به همسر فردی که بورس مونبوشو قبول شده، بورس مونبوشو نمیدهند؟ شنیدم قانونش تغییر کرده؟ اینطور نیست؟

کوزه گفت...

تمام قوانين جديد رو نميدونم ،به همين خاطر آدرس دادم که همه اطلاعات جديد و بروز شده رو از وب سايت مونبوشو بخونن.ممنون از پيشنهادت.

ناشناس گفت...

salam dooste aziz
man tandis hastam az japon
khoobin hamvatane aziz??

weblogetoon jalebe makhsoosan inke kheili ba hosele va daghigh be doostani ke mikhan dar japon dars bekhoonan rahnamaei kardin dorood bar shoma
movafagh bashin doost dashtin be man sar bezanin garche fekr nemikonam matalebe jalebi baraye shoma bashe vali khob dige
gambate kudasay

ja ne

iman گفت...

سلام
واقعا دست مریضاد! وبلاگ خیلی مفیدی ساختید. یه پیشنهاد داشتم، اگه ممکنه دیکشنری فارسی به ژاپنی رو هم اضافه کنید.
پیروز باشید.

ناشناس گفت...

سلام
خیلی ممنون بابت اطلاعات کافی که در وبلاگتون گذاشتید
بسیار مفید هستند من خیلی گشتم اما هیچ کجا به این واضحی توضیح نداده بود.
فقط من خودم امسال شهریور و مهر در گیر ارتباط با اساتید بودم اما همه اون ها به من گفتند که مونبوشو از طریق استاد و دانشگاه فقط در صورتی ممکن هست که exchangeبین دانشگاه محل تحصیل من و اون دانشگاه باشه.
در نتیجه موفق به دریافت این بورس از طریق uni recommendation نشدمو
می تونم از شما کمک بگیرم که آیا من اشتباهی راه رو رفتم یا نه؟
سپاس

کوزه گفت...

ناشناس عزيز:
من فکر نميکنم همچين قانونی باشه که حتماً بين دو دانشگاه Exchange باشی تا بتونی بورس بگيری. به نظر من استادها قانون رو نميدونن! همانطور که گفتم بهتره با ISC دانشگاه تماس بگيريد نه مستقيم با استاد.از استاد فقط پذيرش ميگيرين. قوانين رو دانشگاه ميدونه.

ناشناس گفت...

دوست عزیزم
خیلی ممنونم از اینکه به سوالم جواب دادید
راستش من با چندین استاد مکاتبه کردم
و 3 تا از اساتید من را پذیرفتند
و اونها من را به بخشiscراهنمایی می کردند
و بعد همه اونها این جوابشون بود
من عین جملات انها را بری شما
اینجا می گذارم
Dear
Sorry for not writing you soon.

Application for MEXT scholarship by the University Recommendation is
based on the university exchange agreement or exchange track record.
But we do NOT have any exchage agreement with University of Theran, Iran.

So, if you would like to apply for MEXT scholarship, you can use the Embassy
Recommendation (Application through Japanese embassies).
ممنون میشم راهنماییم کنید
شاید باز هم من قسمتی از راه را اشتباه رفته ام
و حالا من پذیرش اساتید 2 دانشگاه را دارم و باید از طریق سفارت
اقدام کنم
راستش کمی می ترسم
از بابت امتحان و مصاحبه
خیلی بیشتر دوست داشتم از طریق دانشگاه این بورس را بگیرم
اما متاسفانه با تلاش های زیادی که انجام دادم موفق نشدم
سپاس

کوزه گفت...

من از جزييات و قوانين بورس مونبوشو امسال خبری ندارم همچنين قوانين تک تک دانشگاه های ژاپن با هم فرق ميکنذ. بنابر اين پيشنهاد ميدهم ازاین سه راه اطلاعات جديد رو کسب کنید:
1- بخش فرهنگی سفارت ژاپن در تهران
2- (ISC)دانشگاهی که ميخواهيد پذيرش بگيريد.
3- از افرادی که "امسال" در بورس مونبوشو قبول شده اند.

ناشناس گفت...

salam
khaili mamnunam az babate rahnamaeitun
hala man emsal ba burce sefarat shanse khodam o emtehan mikonam
va ye soale dige az shoma daram
inke aya mishe bade doreye research daneshgah va zir majmueye reshte ro avaz kard?
sepas gozaram

کوزه گفت...

اگردو سال يا یک سال و نيم
به عنوان Research Student بورس گرفته و وارد دانشگاه شويد،ميتوانيد دو بار يعنی سال اول و دوم در امتحان کارشناسی ارشد يا دکترا شرکت کنيد و همچنين در هر مقطعی ميتوانيد تغيير رشته دهيد.

ناشناس گفت...

mamnoonam khaili ziad
dusetun daram
take care

ناشناس گفت...

mamnoon az shoma be khatere etelaate mofid.ye soal daram inke kodom shahrhaye japan ro pishnahad midin baraye entekhabe daneshgah?be onvane mesal man shenidam tokyo kheili makhareje balay dare.

کوزه گفت...

ناشناس قبلی:
اگر بورس مونبوشو را بگيريد،همانطور که گفتم مخارج شما برای زندگی در توکيو-که گرانترين شهر ژاپن است
- کفايت ميکند و نگران خرج او مخارج نباشيد.
بهترين دانشگاه که برای رشته خود مناسب است را انتخاب کنيد،بدون اينکه نگران محل آن باشيد.

ناشناس گفت...

reshteye man economic hast vali moteasefane na midonam kodom daneshgah dar in zamine behtare va na ostade khasy ro mishnasam baraye admission.baz ham age betonid mano rahnamae konid yek donya mamnoon misham.mitonam email addresse shoma ro dashte basham؟

کوزه گفت...

به نظر من بهتره با کسی که هم رشته شما باشه مشورت کنيد. من اطلاعات زيادی در اين زمينه ندارم.
ميتوانيد به سايت "انجمن علمی دانشجويان ايرانی در ژاپن " به آدرس زير مراجعه کنيد که اونجا ايميل و رشته دانشجوها رو نوشته شده است
http://www.asij.ir/

موفق باشيد

ناشناس گفت...

bale in sito check kardam ham reshteye khodam peida nakardam.fekr kardam shoma shayad dostani ro beshnasid ke hamreshteye man bashan.thank u.wish u the best.

ناشناس گفت...

برای اقامت باید زبان ژاپنی هم بلد بود؟ به چه زبانی تحصیل می کنن؟ رشته های پرطرفدار در دانشگاه های ژاپن چیه؟ با وجود این همه علاقه مند چرا ما تو ایران جایی نشنیدیم فلانی فارغ التحصیل دانشگاه ژاپنه؟

کوزه گفت...

تعداد دانشجويان ايرانی که در ژاپن تحصيل ميکنند مسلما کمتر از اروپا و آمريکا است و يک دليل اينکه در ايران کسی پيدا نميشه که فارغ التحصيل ژاپن باشه اين است که کسی برنميگرده ايران!! يا همينجا ميمونن يا ميرن کشورهای ديگه به غير از ايران.

ناشناس گفت...

سلام ، من امسال برای بورس مونبوشو شرکت کردم . امتحان زبان انگلیسی هم دادم . توی جلسه امتحان خیلی ها بودند که زبان ژاپنی می دونستند. میخوام بدونم کدون شانس قبولیش بیشتره ؟ اینکه زبان انگلیسی خوبی داشته باشی یا زبان ژاپنی؟

کوزه گفت...

فکر می‌کنم آنهایی که زبان ژاپنی شون خوب باشه شانس بیشتری دارن.

دریا گفت...

سلام
مرسی از وب مفیدتون
من قصد تحصیل توو ژاپن رو دارم اما رسیدم به یک مانع
متوجه شدم معدل مورد نظر 17 هست و من معدلم از 17 کمتره
تکلیفم چی میشه میشه لطفا کمکم کنید
من قبلا از یکی از دوستان که در ژاپن دکترا گرفتن کمک خواستم اما هنوز ازشون کمکی دریافت نشد
امیدوارم شما جوابمو بدید
ایا راه دیگه ایی هست؟
خوشحال ميشم كمكم كنيد
کاردانی معماری خوندم

کوزه گفت...

دريای عزيز،
معدل 17 نه برای تحصيل در ژاپن بلکه فقط برای بورس مونبوشو است. من راستش بورسی که قبل از آمدن به ژاپن بشه گرفت رو نميدونم.
اما خيلی از دانشجويان خارجی مثل چينی ها و کره ايها اول زبان ژاپنی به مدت يک يا دو سال ميخونن بعدش مثل ژاپنيها در امتحان کنکور شرکت ميکنن و پس از ورود به دانشگاه کلی بورس های کوتاه مدت هست که ميشه گرفت.
فکر ميکنم در اين روش سابقه تحصيلی شما زياد مهم نيست و همه ميتونن شرکت کنن.

دریا گفت...

سلام مرسی ازاینکه جوابمو دادید
ایا راهی وجود داره بورسی شبیه مونبوشو وجود داشته باشه و به معدل بالا نیاز نداشته باشه

ادرسی از دوستانی که معماری میخونن اونجا دارید تا بتونم مستقیم ازشون راهنمایی بخوام؟

ممنونم از کمکتون

ناشناس گفت...

سلام.
مرسي از وبلاگ ارزشمندتون.
من 28سالمه و به زبان ژاپني تقريبا مسلطم.چند ساليه روي يك ايده علمي كار ميكنم چون به دانشگاه هاي ايران اعتقادي نداشتم هيچگاه شركت نكردم . اما براي دريافت بورس مونبوشو ناگزيرم. تا قبل از 33 سالگي ميتونم كارشناسي را با معدل بالا بگيرم به نظرتون شرايط اوليه را دارم و ميتونم اميدوار باشم؟

ناشناس گفت...

سلام و ممنون بابت اطلاعاتتون !!