۱۰ آذر ۱۳۸۷

ژاپنی ها و حیوانات



رفته بوديم خونه يکی از دوستان ژاپنی که خونشون يه خرگوش ديدم.خرگوشی که زياد هم خرگوش نبود!خاکستری رنگ،گوشهای نه چندان دراز و آرام.وقتی از مادر دوستم که معلم مدرسه ابتدايی هست پرسيدم،گفت که ما تو مدرسه به بچه دبستانی ها ياد ميديم که چطور از حيوانات نگهداری کنن و تو مدرسه ما انواع حيوانات رو پرورش ميديم.
همون روز که روز تعطيلی هم بود رفتيم مدرسه برای غذا دادن به خرگوشها!
وقتی داخل مدرسه شديم ديدم يه قفس بزرگ با حدود 20 تا خرگوش داخلش وبیرون قفس هم سبزيکاری شده بود.
در مدارس ابتدايی ژاپن به بچه ها ياد ميدن که چطور سبزی و گل بکارن و چطور از حيوانات اهلی مثل مرغ وخروس،خرگوش،سگ،گربه،اردک و... نگهداری کنن.
برای اين کار همه به صورت شيفتی به حيوانات غذا ميدن و گلها و سبزيها رو هر روز آب ميدن.
اصولاً ژاپنيها حيوانات وگياهان رو دوست دارن و خيلی مواظبشون هستن.به همين خاطر تو خونه خيلی هاشون حيوان اهلی پيدا ميشه.
هر روز وقتی از پارک ونو رد ميشم کلی افرادی رو ميبينم که دارن به گربه ها و کفتر های پارک غذا ميدن.با حوصله تمام سگشون رو به گردش ميبرن و هميشه يه پلاستيک دستشونه که اگه سگه جيش کرد سريع بگيرن زيرش تا تو خيابون رو کثيف نکنن.
با اينکه نگهداری بعضی حيوانات خيلی هزينه داره ،بهشون غذا ميدن،دکتر ميبرن،واکسينه ميکنن و حتی ساعتی هشت هزار تومان ميدن که يکی به صورت "کارپاره وقت" سگشون رو به گردش ببره!!
ازطرفی ديگه ميبينم که ژاپنيها با حيوانات دريايی که خوردنی هستن با نهايت سنگدلی برخورد ميکنن.مثلاً ميگو يا ماهی رو زنده زنده تو ديس بشقاب ميارن،تیکه تیکش می کنن و خام خام تو سس ميزنن و ميخورن. يا زنده زنده ميذارن رو آتيش و کباب ميکنن.
راستش من که هنوز سر در نميارم!!!
اگه با ايران مقايسه کنيم هر چند که ما ايرانيها چندان با طبيعت و حيوانات به اندازه ژاپنيها مهربان نيستيم ولی حيوانات رو تو خونه هم زندانی نميکنيم.سگ و گربه رو به قلاده نميکشيم.
شاید اين از خودخواهی ما انسانها هستش که فکر کنيم حيوونها هم مثل ما فکر ميکنن و هر چی ما دوست داريم اونها هم دوست دارن! بايد آزدشون بذاريم تا خودشون انتخاب کنن. بهشون غذا بديم ولی به قلاده نکشيم و تو قفسشون نکنيم.
من با حيوانات اهلی تا حالا صحبت نکردم که بدونم کدومش بهتره ؟!! شما فکر ميکنيد چی ميگن؟آيا دوست دارن آزاد باشن و هميشه دنبال غذا و.. باشن يا اينکه در قبال محدوديت آزادی جای گرم و نرم داشته باشن و غذای آماده بخورن؟
سایت حامیان حیوانات و دوستداران محیط زیست

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

ناشناس گفت...

سلام این بحث چند روزپیش من وپونه بود که آدمها چطور دلشون میاد پرنده ها رو تو قفس نگه دارن...تو ایران این رایجتره اما نمیدونم درسته اینجوری نظر بدم یا نه؟ که آدمها رویت خوشونت فطری شون رو به این طرق نشون میدن...

ناشناس گفت...

تو ایران که با آدماش اون طور رفتار میشه نباید انتظار داشت که با حیوانات خوش رفتاری بشه.اصلا کار درستی نیست که این دو تا کشورو با هم مقایسه کنیم.