۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

خواستگاری

در بيشتر مناطق دنيا رسم بر اين است که موقع ازدواج ،مرد به خواستگاری زن ميرود .ولی تحقيقات نشان داده در مناطقی از جهان مثل آفريقا که زنها به خواستگاری مردها ميروند ميزان طلاق خيلی کمتر است. در مناطقی از آفريقا وقتی زنها به مردی پيشنهاد ازدواج ميدهند مردها "نه" نميتوانند بگويند و بايد قبول کنند.در اين مناطق ميزان طلاق تقريباً صفر است.
اين مسئله جامعه شناسان را به اين فکر انداخته که شايد زنان در انتخاب همسر خود دقت بيشتری نسبت به مردان دارند.بر اساس اين تحقيقات ،در ازدوجهايی که سهم انتخاب زن بيشتر از مرد بوده است دوام بيشتری دارند.البته خواستگاری رفتن مردها به این معنی نيست که آنان در انتخاب ،استقلال کامل دارند.زنها نيز به نوبه خود انتخابگر شريک زندگی خود هستند.اما مسئله اينجاست که اگر اولين پيشنهاد از طرف زن باشد و زن ابتدا مرد مورد علاقه خود را انتخاب کند،چون در مورد اين مسئله مخصوص ، واقع بينانه تر از مردان هستند مشکلات جدی در زندگی کمتر خواهد بود.

هر چند اين مرد است که زبانا از زن خواستگاری ميکند ولی اگر مردها زن ها را آزاد بگذارند تا آنها به طور آزادانه مرد مورد علاقه خود را پيدا کنند مشکلات زندگی مشترک کمتر خواهند بود.
البته من شخصاً هم به اين نکته تا حد زيادی باور دارم(با عرض معذرت از آقايون محترم) :-)))

۴ نظر:

امیر گفت...

از هر طرف که بیفتی،افتادنه آخرش! چه فرقی‌ میکنه، وقتی‌ که ازدواج بر اساس شناخت کافی‌ دو طرف باشه، واقعا آیا فرق میکنه که اول کدوم یک پیشنهاد کنن؟

یک مسالهٔ دیگه هم اینه که: صرف کم بودن میزان طلاق به معنی سالم بودن ازدواج نیست. چه بسا آنقدر ازادیهای یک طرف (اقتصادی، امنیتی و ...) کم شده که آزادی حق طلاق از یک طرف گرفته شده، و وقتی‌ که میزان طلاق در یک جامعه به صفر برسه، به احتمال قریب به یقین مشکل جدی وجود داره، چون که هیچ جامعه یی مدینهٔ فاضله نیست. در مثل مناقشه نیست ولی‌ تو تا حالا شنیدی که یک بلا نسبت الاغ از صاحبش طلاق بگیره!! این دلیل بر خوشبختی الاغ نیست، ازادیهای الاغ گرفته شده... خیلیها (بیشتر مردان) گمان میکنند زن "مال" آنهاست، مثل "گرفتن" یک ماشین یا یک منزل و ... زن را هم "میگیرند"....

وحید وحیدیان گفت...

سلام من هم با امیر خان موافقم وعدم طلاق رو خوشبختی نمیدونم اما این هم درسته که زندگی هایی که به درازا میکشه یعنی دو طرف به تعامل رسیدن یا یکی شون توی خیلی از مسایل کوتاه اومده... منم اینو که یه خانوم آغاز گر یک ازدواج باشه رو بد نمیدونم اما روانشناسا میگین اغلب مرد ها از این اتفاق موقع مشکلات استفاده کرده و اونو به رخ زن میکشن!!!

امیر گفت...

من علاقمندم در مورد این "مناطقی" از آفریقا را که نوشتی‌ زنها پیشنهاد ازدواج میدن، مردها نمی‌تونن نه بگن و میزان طلاق هم صفره درشون، بیشتر بدونم (بخونم). میتونی‌ رفرنس این رو بهم بگی‌ لطفا؟

مرسی‌

کوزه گفت...

من اين اطلاعات رو دو هفته پیش از يک برنامه تلويزيونی در ژاپن گرفتم که فعلاً فقط ميتونم به ذهنم مراجعه کنم و بعدش شايد بشه با واژه های کليدی که در ذهنم مونده در اينترنت و يا... سرچ کرد.اگه منابعی پيدا کردم حتماً برات ميفرستم.