۱۶ آذر ۱۳۸۷

وجدان اخلاقی



ژاپن تا دلتون بخواد تفکيک زباله هست! شيشه،مواد سوزنده،نسوز،فلزات،گچ،خاک ،چوب و...ژاپنی ها هم با حوصله تمام همه چی رو از هم جدا ميکنن.
يکی از دوستای ژاپنی کار مجسمه يک متری ساخته بود و ازش "قالب گچی "گرفته بود. به خاطر استحکام قالب گچی،داخلش چوب کار گذشته بود که چوبها با ميخ به هم محکم شده بودن و داخل گچ هم الياف بسيار محکم پلاستيکی مخلوط کرده بود که شکستن گچ کار حضرت فيله! .
شما حالا فرض کنين يه قالب گچی بسيار محکم يک متری که داخلش کلی با چوب و الیاف پلاستیکی محکم کاری شده رو بخواين بندازين دور بايد چيکار کنين!
يه راه که اول به ذهن من و شما مياد اينه که : خوب کی ميدونه داخلش چيه؟ ديده که نميشه همينجوری ميندازيم تو زباله های گچ!
حالا اين آقای دوست ژاپنی يک روز رو اختصاص داده بود به اينکه اين قالب گچ رو کلاً تيکه تيکه کنه چوبها رو در بياره ،ميخهاشون رو بکشه و هر کدوم رو جدا جدا بريزه تو سطل آشغال.
از صبح تا شب عرق ريزان در حالی که کلی دستاش تاول زده بود چکش ميزد و هر از گاهی ميرفت يه استراحت ميکرد باز شروع ميکرد.
فکر ميکنم" اين وجدان کاری" رو فقط تو ژاپنی ها میشه پيدا کرد.یک نمونه دیگه رو میتونین اینجا ببینین.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

salam teimor jan . this is saeed khobi ke ???????
alan matlabe vojdane akhalakhghi ro mikhondim koli khandididm ........ dige inke khobe adam baraye vojdane akhlaghish aragh berize ........v ..........

ناشناس گفت...

با سلام

مردم ژاپن همشیه به پشت کار و سخت کوشی معروف بودن.

اما فکر می کنم فرهنگ همزیستی در تاروپود زندگی اجتماعی و شخصی شون پر رنگ باشه.

بچه ها از کودکی با اصول زندگی آشنا می شن ، گاهی فکر می کنم ای کاش ما هم بتونیم نسل های بعدی رو این طور تربیت کنیم.

اگر چه نحوه ی غذا خوردنشون برای ما خوشایند نیست . و البته برای من بسیار ناراحت کننده.

و در انتها من و وحید از مطالبتون لذت می بریم.

کوزه گفت...

خيلی خيلی ممنون از لطف سعيد،پونه و وحيد!
کلی به حرف سعيد خنديدم :-))))"عرق ريختن بخاطر وجدن اخلاقی":-))
راستش من هم با پونه خانم موافقم که هر فرهنگی خوبيها و بدی هايی داره که همين اختلافات فرهنگی هست که فرهنگ جديد رو می سازه.
من هم در اين بلاگ سعی ميکنم هم خوبی ها و هم بديها رو بگم.
بزودی يه خبر جديد و داغ به ايميل هاتون ميفرستم!!!:-)

ناشناس گفت...

هاهاهاها! البته که خنده داره! عرق ریختن به خاطر وجدان اخلاقی منحصرا برای ما «ایرانیا» خنده داره.