۲۵ آبان ۱۳۸۷

صرفه جویی

صرفه جویی!

چند وقت پيش با گران شدن قيمت نفت قيمت مواد غذايی هم در ژاپن گران شد . با وجود اينکه قيمت نفت هم اکنون خيلی ارزان شده ولی قيمتها در ژاپن تحت تأثير بحران مالی جهانی،همچنان بالاست.
بنابر اين تلويزيون ژاپن يک برنامه حدود چهل و پنج دقيقه اي ترتيب داده بود که راه حل ها رو به مردم نشون بده که برام خيلی جالب بود! از اين لحاظ که چقدر به جزييات می پردازند و با دقت و حوصله همه چی رو تجزيه و تحليل ميکنن.مردم ژاپن هم که آدم های حرف گوش کنی هستن و هر چی که بشنوند مو به مو اجرا ميکنن.
توی اين برنامه چهار زن خانه دار رو دعوت کرده بودن و ابتدا قيمتها رو با قبل مقايسه کردن و بعدش همه نظرشون اين بود که خريد براشون سخت شده چون همه چی گرون شده.
مرحله بعد اين بود که : حالا بايد چيکار کنيم؟يک زن خانه دار چطور ميتونه در شرايط بحرانی به داد خودش و کشورش برسه؟
تو پرانتز اينو بگم که اگه ما ايرانيها باشيم خوب ميگيم"ما هيچ کاری از دستمون برنمياد،تقصير دولت هست و اونها هستند که بايد کاری انجام بدن و از دست ما کاری ساخته نیست و ميشينيم به مملکت داران فحش ميديم"
حالا ببينيم تو اين برنامه چه راه حل هايی رو ارائه دادند:
-هر روز که برای خريد ميخواهيد بريد،با چند تا از همسايه ها قرار بگذاريد و با هم بريد کلّی خريد کنيد و بعدش قسمت کنيد. چون بعضی از فروشگاه ها هستن که با قيمت خيلی ارزون جنس کلّی ميفروشند.
-قبل از خريد يخچال را خوب چک کنيد که يک چيز را دوباره نخريد.
- در يخچال را باز کرده و سريع با موبايل خود از داخل يخچال عکس بگيريد،سپس از روی عکس ببينيد چه چيز هايی برای خريد لازم داريد .در اين صورت مجبور نيستيد که در يخچال را برای مدت زياد باز نگاه داريد تا سرمای آن خارج شده و برق بيشتری مصرف کنيد!!
-رسيد اقلامی را که ميخريد را دور نيندازيد ،بلکه آن را روی يخچال نصب کنيد تا همواره بدانيد که چه مقدار و چه خريد کرده ايد.
-اگر اقلام مورد نياز خود را از کارخانه به صورت کلّی مثلاً دويست عدد سفارش بدين قيمتش چهل تا پنجاه درصد تخفيف داره.برای اين منظور وب سايت هايی هست که همه ميتوانند بدون اينکه سفارش دهنده های ديگر را بشناسند عضو وب سايت شده و قلم مورد درخواست خود را سفارش ميدهند.وقتی تعداد افراد تقاضا دهنده برای آن قلم به مثلا دويست نفر رسيد کارخانه با نصف قيمت ، قلم درخواستی را به مشتريان ميفرستد!!
-موقع زمستان به جای گرم کردن خانه با بخاری برقی ،از بخاری نفتی استفاده کنيد. يک راه ديگر اينکه از قمقمه های دو تا چهار ليتری پلاستيکی استفاده کرده و داخل آن آب جوش ريخته و داخل رختخواب خود با هم بخوابيد!!

اينها همه تنها قسمتی از صرفه جويی های ژاپنی هاست که در مواقع بحران انجام ميدهند.
وقتی آدم فکر ميکنه ميبينه اينها همه موارد جزيی هستن ،ولی وقتی همه اين کار رو ميکنن مشکلات مالی تا حد زيادی حل ميشه.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام من و پونه همچنان پیگر مطالب جالبت هستیم. و برامون جالب تر این فرهنگ صرفه جوییه..کاش از نمایشگاهات و عکسل العمل های مخاطبینت هم مطلب بزاری ممنون

کوزه گفت...

چشم! در ادامه باز مطالب بیشتری خواهم نوشت.
بدرود

ناشناس گفت...

ای امان !